Logistiikka

Logistiikka tarkoittaa yrityksen materiaalivirtojen hallintaa - siis ostoa, varastointia ja toimitusta. Mutta myös hyllytystä, poimintaa, sisäisiä siirtoja ja tuotantoa - vähän määrittelijästä riippuen. Supply chain management eli toimitusketjun hallinta taas kattaa koko materiaalivirran sen alkulähteiltä aina kuluttajalle asti, eli on ikäänkuin laajennettu käsite logistiikasta. Jos siis yritys valmistaisi vaikkapa leivänpaahtimia kauppaketjulle, niin logistiikka alkaisi pellin ostamisesta terästukkurilta ja päättyisi toimitukseen kaupalle. Mutta SCM eli toimitusketjun hallinta alkaisi malmin louhinnasta kaivoksessa ja päätyisi siihen kun Virtanen osti tuotteen kaupasta ja vei kotiin. SCM siis edellyttää tiedon virtaamista läpi yritysten ja muiden toimijoiden koko ketjun osalta - eli vielä vähän enemmän kuin toiminnanohjausjärjestelmä, mutta sitä ilman se ei yleensä onnistu.

Yksi peruskäsitteistä logistiikassa on tuote, joka voi olla ostettava, valmistettava ja/tai myytävä. Tai myös vuokrattava, jos harjoittaa vuokrausta. Sillä on yksi tai useampi tuoterakenne (BOM). Valmistettavan tuotteen rakenne ohjaa tuotantotoimintaa, myyntirakenne (kit) taas ohjaa myydyn nimikkeen perusteella poimintaa niin että myydyn tuotteen osat kerätään suoraan varastosta lähetykselle - siis vähän Ikean tyyliin. 

Tuotteita voidaan myös siirrellä toimipisteiden välillä, niin että jokin on yhden kannalta ostettava ja myytävä ja toisen kannalta vaikkapa valmistettava. Tai tuotteen omistus ja fyysinen sijainti voidaan erkauttaa, eli hallita kaupintavarastoja (consignment) sekä tulevan että lähtevän logistiikan puolella. Yrityksen tiloissa voi siis olla toimittajan omistamia tavaroita jotka ostetaan/tilitetään käytön mukaan. Tai asiakkaan tiloissa.

Tuotteille saadaan erä tai sarjanumerohallinta käyttöön, jos tarve vaatii, ja niihin liittyvät tunnisteet hallitaan esim QR- tai viivakoodein. Tällä tavalla merkattuja tuotteita / eriä / yksilöitä (sarjanumeroita) voidaan sitten hyödyntää lähetystoiminnassa tai poiminnassa - varsinkin jos varastossa on paljon hyvin samannäköisiä tuotteita, joiden kohdalla on tärkeä varmistaa että juuri se oikea lähtee aina asiakkaalle.

Hankinnassa järjestelmä tukee erilaisia tapoja päästä haluttuun varastotasoon, esim tiettyyn lukumäärään tai tietyn aikavälin kulutukseen suhteutettuun määrään. Tarvelaskenta (replenishment planning) tekee automaattisia ehdotuksia, kun tilanne ohjausparametrien mukaan niin vaatii. Hankintaan voi kytkeä tarjouspyyntökäsittelyn, sähköiset vahvistukset ja kuittaukset, puitesopimukset yms. Ostot toimivat samalla pohjana varaston vastaanottotoiminnalle, jossa puolestaan tuotteet voidaan ohjata oikeille alueille ja hyllypaikoille halutulla logiikalla.

Varastosta tuotteita poimitaan tuotantoon ja lähetyksille, joko yksittäin, aaltoina, varastoalueittain tai muulla halutulla logiikalla. Hyllytyksen ja poiminnan tukena voi käyttää tabletteja, tavallisia älypuhelimia, perinteisiä paperisia poimintalistoja, viivakoodinlukijoita - vaihtoehtoja on yllättävän paljon.

Oman firman logististen ydintoimintojen lisäksi tarve voi olla myös nettikaupalle. Odoon valikoimaan kuuluu nettikauppa, mutta toisinaan on intressejä käyttää erillistä ulkoista nettikauppaa. Tässäkin on monta tekniikkaa, mahdollisuutta, tuotetta ja valmismodulia käytettävissä ja lopputuloksena Odoon saa toimimaan parina WooCommercen, Shopifyn, Magenton, Amazonin, eBayn ja monen muun järjestelmän kanssa. Mutta Odoon oma nettikauppa on luultavasti suoraviivaisin ja tehokkain tapa päästä liikkeelle tälle alueelle. 

Varaa aika aloituskeskusteluun

Logistiikka
Webbros oy, Pekka 11. tammikuuta 2023
Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin
Tuotanto